"Algú ens ha fet veure per sempre més que les idees dominants d'una
societat són les idees de la classe dominant."
Això ho va dir Joan Fuster
i avui, enmig de la guerra que Rússia ha portat a
Ucraïna, convé recordar
que és necessari activar l'esperit crític davant les
opinions i conclusions
que dominen el discurs dels grans mitjans de
comunicació. No és
innocent ni casual dir que nosaltres som el món lliure i
Putin és la
dictadura personificada. Que el sistema polític que hi ha a Rússia
és
fastigós, això no ho discutisc, però... ¿Com és el sistema capitalista
europeu? Podríem tancar els ulls i caure en l'error d'acceptar que ací
no estem
tan malament, que ací "mi marido me pega lo normal",
que
ací és suportable i allà no, que els oligarques d'allà són més dolents
i
inhumans que els d'ací... Però no, no tanquem els ulls: mai és acceptable
que
ningú pegue a ningú, ni tampoc que ningú explote a ningú...
I podria afegir molt més sobre el present més immediat de la guerra més
mediàtica o de les altres guerres que ara mateix pateixen moltíssimes
persones
al món, però preferisc tornar a Fuster: "La llibertat és un hàbit,
i no
resulta fàcil d'adquirir. Només s'adquireix amb la pràctica!" ¿I com
la
practiquem, la llibertat, en un món dissenyat per a produir i consumir
i dormir
per a tornar a produir i consumir milions de vegades més, per
a major
glòria de l'insostenible creixement econòmic i de les butxaques
de
les cares més grans i més dures del món? ¿Com ho fem?
No tinc la fórmula màgica, però potser una bona manera de practicar
la
llibertat és pensar i sentir a la nostra manera, no a la manera de
les classes
dominants. Sí, fer això tan revolucionari que és analitzar
i observar i viure
la realitat amb els nostres propis ulls. I diria més,
però vull ser breu així
que acabaré amb una altra lúcida reflexió de
Joan Fuster: "Davant els
grans desastres històrics, els qui en pateixen
les conseqüències aspiren a
adjudicar-ne tota la responsabilitat a
uns pocs homes, potser perquè resulta
més còmode imaginar-se
l'error d'uns quants que comprendre el complicat
mecanisme
dels fets històrics i les reaccions col·lectives".