dilluns, 27 de gener del 2020










Fins no fa molt els llibres que buscaven editorial transitaven pels carrers, 
de vegades transportats per furgonetes i carrets postals, però també algun —més 
descarat o més pobre— ho feia lleugerament vestit o despullat del tot, engronsat 
per la seua autora o el seu autor. Ara és diferent, ara he pogut enviar la meua 
novel·la a quasi cent editorials en format electrònic, només una ha viatjat a 
Barcelona refugiada en un sobre certificat. És una sort per als arbres que no 
s'han convertit en paper, açò d'internet, i és una sort també per a mi: jo no hagués 
pogut enviar a tants llocs (ni les copisteries ni Correos donen el seu treball 
gratuïtament, com ens veiem obligats i obligades a fer avui en dia tantes persones) 
(ací este humorista gràfic i escriptor sap molt bé, per desgràcia, què és això). El cas és 
que, en este camí buscant editorials, el meu llibre i jo estem trobant una mica de 
tot; ja us aniré contant, si de cas, algunes coses, però ara només contaré 
breument una anècdota molt recent, relacionada precisament amb això 
d'enviar tants correus electrònics a tantes editorials:
Fa pocs dies un anunci d'eixos que apareixen a la dreta de la safata de correu 
va buscar els meus ulls i vaig poder llegir "¿Haz escrito un libro y quieres publicarlo?". 
No m'ho estic inventant, i m'estalviaré dir el nom de l'editorial, però sí, és cert: Haz 
escrito. HAZ. ¿Haz de leña? ¿Haz de luz? No: haz escrito. Tal qual. Contradiccions de 
la vida moderna, o postmoderna. (O potser és que avui tot va tan de pressa 
que els anuncis no tenen temps de vestir-se —o despullar-se— d'una 
manera mínimament honesta i atractiva).